Vodiči v DPMK si zaslúžia vyššie platy, ale nie vydieraním...

Autor: Jaroslav Polaček | 8.5.2019 o 16:32 | (upravené 8.5.2019 o 19:26) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  2312x

V Košickom dopravnom podniku nám hrozí štrajk. Štrajkom rozumiem. Aj ja sám som organizoval celoslovenský štrajk autodopravcov. Ficova vláda totiž uliala stovky miliónov eur. Štrajkom som chcel docieliť len jediné, aby sa nekradlo

Vodiči chcú vyššie platy.  Dnes chcú 10 percent pre každého a ďalších 8 percent od budúceho roku. Ich odborárski predáci nám včera 7. mája na Deň mesta oznámili, že štrajkovať začnú vo štvrtok 9. mája. A hrozia, že budú pokračovať počas MS v hokeji.

ROZKRADNUTÝ PODNIK MUSÍME NAJPRV STABILIZOVAŤ

Požiadavku vodičov na vyššie platy podporujem.  Pokiaľ však nebudeme mať dôkladnú analýzu celého rozkradnutého podniku a plán na jeho ozdravenie musíme počkať. Roky som z opozičných lavíc upozorňoval na to, ako sa DPMK rozkráda. Prečo vtedy odborári mlčali. Ticho boli aj keď bývalé vedenie podniku podpisovalo rôzne predražené zákazky. Svojho človeka majú odbory v dozornej rade DPMK už štyri roky. Guráž na rôzne krajné riešenia dostali až teraz, keď  z mesta odišla politická garnitúra, ktorá viac než tolerovala rozkrádanie DPMK a podnik dohnala takmer ku krachu.

Odborárov sme už dávnejšie požiadali, aby nám dali 6 mesiacov na dôkladné oboznámenie sa so situáciou v DPMK. Oni však v marci ani nie po 100 dňoch pôsobenia nového vedenia mesta a DPMK vstúpili do štrajkovej pohotovosti. To azda ani nepotrebuje komentár.

Po prvotných analýzach je jasné, že DPMK je v najhoršom stave zo všetkých podnikov mesta. Ak bude fungovať tak ako doteraz, onedlho o ňom budeme hovoriť už len v minulom čase. Len približne pred mesiacom sme tam posielali ďalšiu dotáciu, aby mohol vôbec pokračovať vo svojej činnosti. Naši predchodcovia nám zanechali DPMK v takom stave, že nebolo už ani na naftu.

(NE)ZÁUJEM O DOHODU 

Na pondelkovom rokovaní (6.5) s odborármi vedenie DPMK navrhlo využiť služby sprostredkovateľa, tak ako nám to ukladá Kolektívna zmluva a Zákon o kolektívnom vyjednávaní. Boli sme odmietnutí. Dohode nepomáha ani to, že pri rokovaniach dostávame od odborárov iné informácie, ako sú tie ktoré si neskôr prečítame v novinách. Na stretnutiach odborári žiadajú dofinancovať DPMK. V médiách počujeme a čítame, že vedenie podniku a mesta nechce pristúpiť na zvýšenie platov. V skutočnosti mesto dofinancovalo podnik dodatočnými približne 5 mil eur. Tvrdo pracujeme na tom, aby bolo možné aj zvyšovanie platov. 

VIAC ZARÁBAJÚ LEN VODIČI V BRATISLAVE

Kritickú finančnú situáciu v DPMK riešime od nášho nástupu do funkcií. Chceme nastaviť jeho fungovanie tak, aby aj napriek svojim špecifikám dosahoval zdravé finančné hospodárenie. Pri rokovaniach sme ponúkli odborárom, aby aj sami hľadali možnosti akým spôsobom sa dajú v podniku nájsť finančné rezervy. Úspory by potom mohli ísť na navýšenie ich platov. Namiesto hľadania rezerv však odborári vyhlásili štrajk. Priznám sa, že nie celkom rozumiem takejto forme ich nátlaku. Veď podnik chceme zachrániť v záujme jeho zamestnancov.

Priemerný plat vodičov v Košiciach je takmer 1100 eur. Hocikde inde na východe by vodiči u iných dopravcov brali výplaty košických všetkými desiatimi. Po Bratislave ide o druhé najvyššie ohodnotenie na Slovensku. Opakujem, nemám nič proti zvýšeniu platov, ak by sme to ale urobili v tejto chvíli, podnik ešte viac ekonomicky ohrozíme. Ak by som chcel byť hrdina a mať pokoj, dám pokyn zvýšiť platy. Nikto by nebol proti. Lenže ja som Košičanom sľúbil fungujúce mesto. Viem, že je to ťažšia cesta, ale som ochotný zniesť hnev vodičov. 

VYDIERANIE A NÁTLAK NIE SÚ CESTA

V novembrových voľbách sa mi podarilo uspieť bez toho, aby som musel niekomu niečo splácať a kšeftovať. Na magistráte trávim väčšinu svojho času. Veľmi ma to baví a vidím obrovský potenciál nášho mesta. Dobré rozhodnutia však potrebujú viac času ako 5 mesiacov, ktoré ubehli od môjho nástupu. Pod nátlakom nikdy dobré rozhodnutia nevznikli.  

Vodiči hovoria, že “buď cestu nájdeme, alebo si ju urobíme”. Ja navrhujem: poďme ju hľadať spoločne. Všetci predsa máme rovnaký cieľ, omnoho skôr ho dosiahneme spoluprácou ako štrajkom počas MS v hokeji. Tak sa prosím nevydierajme, ale spolupracujme.
 

Doplnené 19:20, 08.05.2019
čítajte viac:


Vedenie košického dopravného podniku: Štrajk vodičov je nezákonný


Štvrtkový štrajk v DPMK je nezákonný, odborári pri jeho vyhlasovaní nedodržali oznamovaciu lehotu

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?